I etap – pozyskanie niezbędnych dokumentów.
W Wydziale Architektury Urzędu Gminy/Miasta należy sprawdzić, czy miejscowość, w której zamierzają Państwo budować dom, posiada MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO. Jeżeli plan taki nie został sporządzony dla Państwa miejscowości należy złożyć wniosek o wydanie DECYZJI O WARUNKACH ZABUDOWY.
W następnej kolejności należy zwróć się do geodety, który sporządzi dla Państwa działki MAPĘ SYTUACYJNO WYSOKOŚCIOWĄ w skali 1:500, przeznaczoną do celów projektowych.
Równolegle można zlecić geologowi wykonanie dokumentacji geotechnicznej gruntu na Państwa działce.
W kolejnym kroku należy zwróć się do ZAKŁADÓW: GAZOWNICZEGO, ENERGETYCZNEGO i WODNO-KANALIZACYJNEGO o wydanie warunków technicznych dostawy mediów.
Kompletujecie Państwo pozostałe dokumenty:
- wyrys z mapy ewidencyjnej gruntu,
- wypis z rejestru gruntów.
II etap – przygotowanie projektu budowlanego.
Po skompletowaniu wszystkich powyższych dokumentów projektant z uprawnieniami rozpoczyna pracę nad projektem architektoniczno –budowlanym. W ramach tego projektu projektant:
- sporządza PROJEKT ARCHITEKTONICZNO – BUDOWLANY wraz z projektem zagospodarowania działki na mapie sytuacyjno-wysokościowej,
- dostosuje projekt architektoniczno-budowlany do Państwa indywidualnych potrzeb i możliwości oraz:
– do warunków Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego lub Warunków Zabudowy,
– do warunków istniejących na danym terenie,
– zaprojektuje trasy przyłączy mediów,
– zaprojektuje wjazd na działkę oraz uzgodni go we właściwym urzędzie (jeśli jest taki).
III etap – złożenie wniosku o pozwolenie na budowę.
Na tym etapie posiadacie Państwo wszystkie dokumenty niezbędne do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę:
- 4 egzemplarze projektu budowlanego z uzgodnieniami,
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
- decyzję o warunkach zabudowy/ wypis z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego,
- wypis z rejestru gruntów,
- kopię mapy ewidencyjnej,
- warunki techniczne dostawy mediów,
- decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej (jeżeli jest wymagana),
- postanowienie właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej (jeśli dom jest usytuowany na terenie szkód górniczych lub terenie zamkniętym).
Po przekazaniu przez projektanta kompletnej dokumentacji, składacie Państwo wniosek o pozwolenie na budowę w WYDZIALE ARCHITEKTURY I BUDOWNICTWA STAROSTWA POWIATOWEGO lub w URZĘDZIE MIASTA. Urząd powinien wydać decyzję w terminie do 65 dni. Decyzję tę właściwy organ przesyła niezwłocznie wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta lub organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy. Klauzula ostateczności decyzji o pozwoleniu na budowę następuje po dwóch tygodniach pod warunkiem, że żadna ze stron nie wniesie odwołania.
IV etap – decyzja o pozwolenie na budowę stała się ostateczna.
O zamiarze rozpoczęcia robót budowlanych muszą Państwo powiadomić STAROSTWO POWIATOWE lub URZĄD MIASTA na siedem dni przed planowanym rozpoczęciem robót, tj.:
- wytyczeniem geodezyjnym obiektów w terenie,
- wykonaniem niwelacji terenu,
- zagospodarowaniem terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
- wykonaniem przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.
W kolejnym kroku należy zakupić DZIENNIK BUDOWY, który będzie urzędowym dokumentem przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót. Jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ.